2 Kasım 2017 Perşembe

ALİ TÜRK AŞI YÖNTEMİ

 Üst resimdeki can eriği filizini, yapraklarını keserek uyku moduna sokuyoruz, uyku moduna sokulan filiz, yaprakları kesilerek yarma kalem aşısı olarak hemen kullanıldı. Üç hafta sonrası filiz verdi. Bu aşı yöntemini 2016 yılında bir kaç fidanda  denedim başarılı oldum 2017 yeniden bir kaç değişik ağaçta yapraklı kalemler kullanılarak yapılan yarma aşılarım tuttu. Yazın ortasında bu aşıyı yapıyoruz, ertesi seneyi beklemeye veya baharı beklemeye gerek kalmıyor.

Aşı literatüründe böyle bir yöntem yok, bu yöntem bana aittir.
Bu aşının bulunmasına bizim komşu çoban vesile olmuştur.
Bir gün bir armut kalemi getirdi bu armut çok güzeldi ama ağacı kesmişler dedi. Getirdiği kalem yani dal çiçek açmıştı. Bu tutmaz dedim beni dinlemedi. Benimde acil işlerim vardı çiçekli filizi su içinde beklettim, bir kaç gün sonra aşıladım aşı tuttu. Aynı yıl bahçedeki mürdüm eriği ağustosta kuraklıktan dolayı yapraklarını döktü. Sevdiğim bir erik ve çok tatlı. Ağaç yapraklarını döktüğüne göre uykuya girmiştir dedim ve bu mantıktan yola çıkarak ağustos ayında yaptığım aşı tuttu bazıları ertesi sene filizlendi.
Mantık anlayışını biraz daha ileri götürerek yeşil yapraklı dalların yapraklarını kesip zorunlu uykuya soktum.Yapraklarını kesip aşıladığım kalemlerde tuttu.
Bu aşının en güzel yönü can eriğinde göz aşısı yapmak çok zor, yazın göz aşısı zamanı filizin yapraklarını kesip yarma aşı yapabiliyoruz.
Yarma aşı konusunda önemli husus hava sıcaklığı, bahar geldiğinde geceler ısındığında yapılan aşılar daha çok tutmakta. Aşırı soğuklarda yapılan aşılar tutmuyor, yazın yapılan yarma aşılarda sıcaklık sorunu yoktur. Yapılan aşıların tutması sıcaklık fazla olduğu için daha kolaydır. Aşının tutması için salğılanan kallus maddesi, soğuklarda salgılanmıyor aşırı sıcaklardada sorun olabiliyormuş. Bir örnek alıntıdır.
"Aşılama süresince ya da sonrasında 12.8 - 32ºC sıcaklıkta kallus oluşumu artmaktadır. Elmalarda 0 derecenin altında ve 40 derecenin üzerindeki sıcaklıklarda kallus hiç oluşamamakta"

Aşının kaynaması, kallus salgısı sayesinde oluyor.




Mürdüm eriği kalemleri...
Mürdüm eriği kalemleri...

Can eriği kalemi, yapraklı filizler....



Can eriği kalemi.








Yazın yapılan yarma kalem aşıları, armut. Bu aşı Niğde Bor balcı köyünde bağımızda.
2017 (kurban bayramı)Yılı eylül ayı başında yaptığım armut aşıları. Bu ilk aşıya gebze'den götürdüğüm kalemleri vurdum.
Sonraki aşılara yöremizin güp düşen armudu, aşılandı. Bir kaç ağaç daha var onlarada deveci ve Ankara armudu aşılayacağım inşallah.

(Aşılar, 2017 aralık ayında yapılan kontrolde tuttuğu görüldü, bahara filizlerini bağlamak lazım, çok güçlü sürgün verecek kırılma ihtimali yüksek.)

Ağustosta tutan kalemden sonra 2016 eylül başında yapılan mürdüm eriği aşısı.
2016 Yılı Ağustos ayında yapılan ilk deneme aşılarından tutan mürdüm eriği.

Ağustosta tutan kalemden sonra 2016 eylülünde yapılan mürdüm eriği aşısı.
2017 Yılı yuvarlak mürdüm eriği aşısı temmuz 20 gibi aşılandılar.

2017 Temmuz 20 gibi aşılandı, ekim ayına, yarım metre sürgüne ulaştı.
2016 Yılının ilk mürdüm eriğinin sonbahardaki durumu, bu eriği 2017de Memleketim Niğde'ye naklettim.
2017, 20 Temmuz günü yaptığım aşı.
2017, 20 Temmuz günü yaptığım aşı.

2017, 20 Temmuz günü yaptığım aşı.

2017, 20 Temmuz günü yaptığım aşı.

30 Eylülde yaptığım yarma kiraz aşısı, aradan geçen bir aylık sürede kalemler canlı ama filiz vermediler bahara belkide kiraz verirler :)
30 Eylülde yaptığım yarma kiraz aşısı, aradan geçen bir aylık sürede kalemler canlı ama filiz vermediler bahara belkide kiraz verirler :)
30 Eylülde yaptığım yarma kiraz aşısı, aradan geçen bir aylık sürede kalemler canlı ama filiz vermediler bahara belkide kiraz verirler :)
Filizlerden yaprak kesildiğinde, direk aşı yapıyorum.
30 Eylülde yaptığım yarma kiraz aşısı, aradan geçen bir aylık sürede kalemler canlı ama filiz vermediler bahara belkide kiraz verirler :)
Baharda 30 Eylül 2017 de yaptığım kiraz aşılarının filizlenmiş ve çiçekli halini buraya ekleyeceğim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ALİ TÜRK AŞI YÖNTEMİ

 Üst resimdeki can eriği filizini, yapraklarını keserek uyku moduna sokuyoruz, uyku moduna sokulan filiz, yaprakları kesilerek yarma kalem...